Open sollicitatie
Staat jouw vacature er niet tussen?
Karim (40) vindt het belangrijk dat hij kan groeien. Zo begon hij als trainee en groeide hij binnen twee jaar door tot woonconsulent bij deltaWonen. In dit verhaal lees je meer over zijn reis binnen deltaWonen en waar hij nu staat.
Het is in ons belang dat iedereen fijn woont.
- Karim, woonconsulent
Misschien heb je hem al lopend of fietsend gezien. Karim is als wijkconsulent het aanspreekpunt van de wijk: ‘Voor mij is het belangrijk om benaderbaar te zijn. Mensen kunnen mij altijd aanspreken, op de fiets of lopend. Als ik vragen krijg waar ik iets mee kan, dan doe ik dat gelijk. Als ik iets moet uitzoeken, dan kom ik er later op terug.’ Als wijkconsulent weet je wat er in de wijk gebeurt en komen vragen bij jou terecht. Je hebt dagelijks contact met huurders maar bent ook scherp of er mogelijke problemen zijn, zoals overlast of financiële vragen.
Ervaring in de hulpverlening
Na zijn studie SPW heeft Karim veel ervaring opgedaan. Zo heeft hij gewerkt met jongeren met een licht verstandelijke beperking en werkte hij als gezinshulpverlening en ambulant begeleider. Daarnaast denkt hij als ZZP’er mee met complexe zaken. ‘Werken met jongeren vind ik heel interessant. Ik vind dat jongeren het soms moeilijk hebben. Als je dan ook een rugzakje hebt, dan is het helemaal lastig. Maar dat neemt niet weg: je bent jong en hebt de toekomst voor je. Fouten maken doen we allemaal, ook als je 40 bent.’
Karim kende deltaWonen al van zijn eerdere werk bij Oosterenk. ‘Het is me altijd bijgebleven wat zij deden als woon- en wijkconsulenten en dat vond ik wel heel mooi. ‘Ik begon als trainee en ben nu woonconsulent. Bij deltaWonen werk ik met veel verschillende mensen. Van senioren tot gezinnen en van alleenstaanden tot jongeren. Dat maakt mijn werk leuk’
’s Middags in de wijk
De ochtend begint met een dag of weekstart. ‘We kijken naar vragen of opmerkingen die er zijn binnengekomen. Ook komen we samen bij het wijkkantoor. In de middag ben ik veel in de wijk, in de fiets of lopend. Dan bezoek ik bijvoorbeeld nieuwe huurders om ze welkom te heten. Tegelijkertijd leg ik ook een paar dingen uit, zoals wat je kan doen als er wat speelt in de straat of in het complex. Tijdens mijn werkdag word ik ook vaak gebeld door onze klantadvies afdeling met vragen. Dus je hebt ook een adviserende rol’. Ook werkt Karim samen met welzijn en wijkregisseurs van de gemeente om te praten over de wijk.
Contact met de buren
Als je iets ziet in de wijk of in het complex, dan kan je dat aangeven bij de consulent. ‘Als ik vragen of opmerkingen krijg over overlast, dan stel ik altijd eerst voor om zelf de buren aan te spreken. Mensen durven bijna niet meer bij elkaar aan te bellen, terwijl het vaak sneller en beter wordt opgelost door met elkaar te praten. Natuurlijk niet op het moment als de emoties hoog oplopen, maar als ze zijn afgekoeld. Vaak hebben buren het niet eens door. Andersom kan het je ook overkomen. Dan maak je ’s middags lawaai terwijl de buren net nachtdienst hebben gehad bijvoorbeeld. Dan is het fijner om persoonlijk contact te hebben.’
Als er uitschieters zijn dan werkt de consulent samen met andere partijen, zoals een sociaal wijkteam, wijkagenten of de politie. ‘We hebben vooral een signalerende functie. Het is in ons belang dat iedereen fijn woont. Natuurlijk is het zo dat als je twijfelt aan de veiligheid, dat je dat gelijk kan aangeven bij de politie. Gaat het kinderen aan, maak dan een melding bij Veilig Thuis of schakel het Sociaal wijkteam in.’
Verschillende verhalen
Maar naast overlast kunnen er ook financiële dingen spelen. ‘Ik sprak een huurder die aangaf wat werkproblemen te hebben. Toen ik aan hem vroeg of hij de huur dan wel kon betalen, gaf hij aan te twijfelen. Ik vertelde dat hij naar ons klantadvies kon bellen en kon vragen naar een betalingsregeling. Anders komt er een deurwaarder en stijgen de kosten alleen maar. Die huurder wist niet eens dat wij dat konden doen. Dat zorgde voor een hoop rust. ’
Loslaten, goed kunnen luisteren en open een gesprek aangaan. Dat zijn belangrijke eigenschappen van een wijkconsulent. ‘Het contact met de mensen vind ik heel mooi. Dat moet je ook wel echt kunnen in dit werk. Je maakt mooie verhalen mee. Zo was een nieuwe huurder bij de Harm Smeengekade enorm gelukkig met zijn nieuwe appartement. Na zijn scheiding viel hij in een zwart gat en woonde hij in een kamer. Nu maakt hij eindelijk een nieuwe start in een nieuwe woning.’
Doorgroeien in werkgeluk
Na twee jaar is Karim nog steeds gelukkig in zijn baan. ‘Ik vind de sfeer bij deltaWonen heel fijn. Ik kan het makkelijk combineren met mijn gezin en de leiding denkt met mij mee.’ In april startte Karim als woonconsulent in een andere wijk. In zijn nieuwe functie is hij meer betrokken bij bijvoorbeeld bewonerscommissies, ideeën over leefbaarheid in onze complexen en straten maar ook meedenkend tijdens nieuwbouw op het gebied van leefbaarheid. ‘Ook als woonconsulent ben ik veel aanwezig in de wijk. We blijven een signalerende functie hebben. Als we iets signaleren, betrekken wij partijen die er wat mee kunnen.’
Staat jouw vacature er niet tussen?
Ben jij die verbindende schakel tussen samenwerkingspartners en onze organisatie? Zie jij kansen om samenwerkingen naar...
Wonen